Motoryzacja w cieniu skandalu
Volkswagen zatrudnia w Polsce ok. 7 tys. osób. Sektor motoryzacyjny to w Polsce 10 proc. produkcji sprzedanej przemysłu.
Nawet 78 mld euro może stracić Grupa Volkswagena na skandalu związanym z fałszowaniem wyników testów emisji spalin. Nawet jeśli ten ultrapesymistyczny scenariusz analityków Credit Suisse się nie ziści, to straty z całą pewnością będą liczone w mld euro. Nie tylko Volkswagena, niemiecki minister bowiem mówił wręcz o negatywnym wpływie afery na niemiecką gospodarkę.
Historia z tlenkami azotu
Przypomnijmy. W połowie września 2015 r. amerykańska Agencja Ochrony Środowiska ogłosiła, że od blisko siedmiu lat Volkswagen sprzedał na amerykańskim rynku niemal pół miliona aut z silnikiem Diesla o całkowitej pojemności dwóch litrów, w których manipulowano wskaźnikami zawartości trucizn w spalinach. W efekcie do atmosfery trafiło nawet 40 razy więcej szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu, niż dopuszczają normy. Stało się to możliwe dzięki zainstalowaniu w autach osobliwego oprogramowania, które pozwalało omijać rygorystyczne normy. Za ich złamanie amerykańska Agencja Ochrony Środowiska może nałożyć na Volkswagena nawet 18 mld dolarów kary.
Kryzys rozlał się po świecie. Volkswagen przyznał, że oprogramowanie zostało zainstalowane w blisko 11 milionach aut. Nie tylko Volkswagena, ale także Audi, czeskiej Skodzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta